måndag 8 juni 2009

vitt på svart; en sanning från min kärlek

det finns tusentals dikter och noveller jag hade velat pryda denna sida med, bukowski, ginsberg, whitman, fitzgerald och kerouac för att nämna några. men aldrig har jag blivit så överväldigad av en dikt och aldrig har mitt hjärta insett ett ords personlighet eller en menings uttryck så fulländat som av denna dikt... tack min mejram. detta är det vackraste jag läst.

och jag flyttade hemifrån så fort jag fick chansen
och målade upp mig själv som ett offer så fort det blev höst
låste dörren till resten av världen
och hällde kokande vatten över mina fingrar tills dem blev vinröda

och försökte falla för någon annan än dig
och såg lite annorlunda på livet
när stadens spöken
började leva igen

och köpte mig en ny värld
när jag var halvvägs in på dagboken
och när dem var som billigast på ebay

jag vaknade lagom till april
precis som du
och det blev vi
någon gång i mitten av maj

och alla mina regler för hur jag borde leva
suddades ut
och mina ögon sa aldrig mer orden:
"om du visar ödmjukhet så kan jag såra dig"

men jag slutade aldrig älska det.
och jag slutade aldrig älska dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar